Wednesday, 31 August 2005

Kempen Belog Merdeka '05 : Gua paling ingat punya Hali Medeka

Tiap-tiap tahun, kita ada Hali Medeka. Tiap-tiap tahun masa Hali Medeka, gua tak keluar punya. Gua suka duduk dekat lumah, tiduk, baca buku, tengok Kartun. Ini tahun punya Hali Medeka, gua jugak tak keluar-keluar. Duduk dekat lumah baca belog saja.

Dulu masa kecik, gua suka sangat tengok itu Bari-baris dekat itu TV. Gua manyak suka tengok itu Keleta Kebal sama itu askar-askar punya senapang. Ada pelempuan cun jugak, sumua nari-nari. Manyak ber-kaler-kaler.

Ada satu hali mas gua kecik, gua bangun pagi masa Hali Medeka. Gua rasa macam manyak gembila, sebab holiday, tak payah pegi sekolah. Gua pun telus turun tangga, nampak gua punya famili duduk dekat itu luang-tamu.

Gua LOMPAT tulun itu tangga, lepas tu gua jelit jelit kuat kuat:

"MERDEKA! MERDEKA!"

Terkujat jugak gua punya famili.

Lepas itu, dia olang tengok gua macam gua sulah gila. Mesti tengah pikir, "Haiyor anak gua ini. Sudah 'sot' ke?"

Itular gua punya paling ingat punya Hali Medeka. Tahun lain, gua tak buat begitu. Sebab sudah boring. Sekali cukup lar. Dua kali sudah tak syiok lar.

Tapi, gua ingat gua mau buat itu macam tahun depan lar... Amacam? :)

No comments: